11 ianuarie 2009

Zaraza

   Acoperit fiind de cursuri la gd si seminarii de imm, mi-am zis sa fac o mica pauza, si mi-am amintit de o melodie pe care o ascult ori de cate ori am ocazia, cu foarte mare placere.

 Probabil ca acuma recitesti titlul articolului si te gandesti la cognacul "Zaraza" sau iti zici: "La ce naiba se refera asta zicand melodie?". Una din doua. Sau poate ca zambesti cu subinteles, cautand prin winamp melodia pentru a o reasculta; respectiv zambesti cu nostalgie, amintindu-ti de eternele slagare ale tineretii tale. In acest context, depinde si de varsta ta. Dar sa nu bat campii.

 Ai vazut filmul "Supravietuitorul"? Dar cartea "De ce iubim femeile" ai citit-o? Daca raspunzi afirmativ la ambele intrebari, iti va fi mai usor sa intelegi melodia cantata de Cristian Vasile, si anume "Zaraza". Daca nu, lasa-ma sa iti explic putin.

 Se spune ca ar fi existat in Bucurestiul anilor `40, intr-o carciuma din centrul vechi al orasului, doi cantareti de muzica usoara. Cristian Vasile si Zavaidoc. Cei doi erau punctul de atractie al localului. Dupa aparitia unei tiganci pe nume Zaraza (sau Zarada) in peisaj, rivalitatea dintre cei doi se amplifica. Normal ca Zaraza devine iubita lui Cristian Vasile, acesta din urma compunandu-i si dedicandu-i un tango, pe versurile lui Nicolae Kiritescu. Punctul culminant este asasinarea frumoasei Zaraza, de catre Zavaidoc sau de o banda de gangsteri asociata acestuia. 

 Bineinteles ca aproape tot ce ti-am zis mai sus este o legenda. Mai mult sau mai putin; cel putin Cristian Vasile a existat, acest lucru este atestat. Chiar si Zavaidoc. Dar Zara(z/d)a este, mai mult sau mai putin, o fictiune. 

 Daca esti interesat, ia cartea lui Mircea Cartarescu-"De ce iubim femeile" si cauta povestea "Zaraza". Este foarte frumoasa si bine scrisa. Sau vizioneaza "Supreavietuitorul", aparut in 2008, in regia eternului Sergiu Nicolaescu.

 Ceea ce ramane din aceasta legenda bucuresteana, este superbul tango interpretat, printre altii, de Cristian Vasile sau de Gica Petrescu.

P.S.: in "Supravietuitorul", Zarada (care in tiganeste inceamna "minuntata") a fost interpretata de Ileala Lazariuc. In opinia mea, o alegere mai buna nu se putea face.

P.P.S.: in castingul pentru personajul "Comisarul Moldovan", cel din tinerete, alegerea domnului Nicolaescu a fost, din tara, Mircea Badea. Insa un actor ceh, Petr Falc, i-a luat locul.Citez: "a intrat mai bine in hainele mele"(Sergiu Nicolaescu).

P.P.P.S.: ma intorc la ale mele. In curand voi scrie despre facultate, sesiune, examene, etcetera.

Editare ulterioara: Jurnalul National de azi, luni, 12/01/09 apare cu un CD cu muzica de colectie-Zavaidoc. Sa fie coincidenta? Mi-o fi citit Tuca articolul si i-a venit ideea? :))))

Un comentariu:

Ioana114 spunea...

Stii cum se spune, mintile sclipitoare gandesc la fel ;)
Cat despre articol, cand am citit "De ce iubim femeile" a lui Cartarescu, partea in care se vorbea despre Zaraza m-a dus imediat cu gandul la faimosul cantec omonim. A fost interesant sa aflu putin despre istoria acelui cantec, cat si despre femeia careia i-a fost dedicat.
Cate lucruri se fac pentru, despre si datorita femeilor :) ...